Kolejna aranżacja, dzięki której poznamy historię francuskich i amerykańskich przedmiotów sztuki użytkowej.
Do zdjęć wykorzystałam:
• talerzyk Alésia U&C Sarreguemines• widelec Harmony House Plate AA+
❀ Talerzyk deserowy Alésia U&C Sarreguemines
Zanim przejdę do historii firmy, wspomnę, że trafił mi się wyjątkowo rzadki wzór ALÉSIA. Twierdzę tak, ponieważ w Internecie nie znalazłam jakiejkolwiek informacji na jego temat, tzn. wpisując w wyszukiwarkę google - Alésia U&C Sarreguemines - pokazuje się zupełnie inny wzór z czerwono-różowymi kwiatami, nie pomogły również pytania z prośbą o pomoc w identyfikacji ww. talerza (pytałam na forum sygnatury24.pl). Talerze najprawdopodobniej wyprodukowane zostały pod koniec dziewiętnastego wieku. Ciekawie prezentuje się nadruk, jakby nachodził na siebie. Posiadam również duże talerze z tej serii - zarówno na deserowych, jak i na obiadowych jest widoczna spękalina. Jeśli ktoś z czytelników posiada wiedzę na temat ww. wzoru - zapraszam do podzielenia się informacjami.
Sarreguemines jest jedną z moich ulubionych marek, posiadam m.in. filiżanki o trzech różnych pojemnościach, z pięknymi polnymi kwiatami. Myślę, że nie raz będę wracać do tej manufaktury.
SARREGUEMINES - Historia
Nicolas Jacoby |
Paul Utzschneider |
Dzięki
pomysłowości i wiedzy Paula Utzschneidera firma wyrosła na największego
producenta płytek fajansowych w Europie. W 1812 roku zatrudniała 160
pracowników i miała 7 czynnych pieców opalanych drewnem. W tym czasie
podejmuje także produkcję wyrobów z polerowanego gresu, imitujących
pochodzące ze znanej angielskiej wytwórni Wedgwood, a w 1828 r. zastosowano pierwsze dekoracje drukowane z miedziorytów
W roku 1836 zarządzanie fabryką objął zięć Paula Utzschneidera – baron Alexandre de Geiger.
Fabryka zatrudniała wówczas 300 pracowników, posiadała 3 młyny, a 7
pieców opalanych było węglem. Praca i twórczość Paula Utzschneidera
przyniosła mu w 1819 roku Legię Honorową oraz wiele nagród na
wystawach krajowych i regionalnych. Zmarł 9 września 1844 roku w
Neunkirch-Les-Sarreguemines w wieku 73 lat.
Alexandre de Geiger |
Paul de Geiger |
W 1871 roku, w wyniku traktatu zawartego we Franfurcie, Lotaryngia została przyłączona do Niemiec. Alexander de Geiger opuścił Sarreguemines i udał się do Paryża, gdzie uruchomił oddział firmy, a Paul de Geiger objął zarządzanie całym przedsiębiorstwem.
W 1876 roku P. de Geiger wybudował nową fabrykę w Digoin (produkcja rozpoczęła się w 1877 r.), a w 1881 nowy magazyn w Vitry-le-François, do którego towary dostarczane były koleją lub drogą wodną. Następnie, po przeładowaniu, trafiały stąd do odbiorców francuskich. Od 1899 roku była tu fabryka wyrobów sanitarnych i fajansu.
40-letnia germanizacja firmy, nałożona po aneksji przez Niemcy, doprowadziła do podziału spółki 13 czerwca 1913 roku na dwie części: niemiecką La Société Utzschneider et Compagnie oraz francuską spółkę publiczną Les Etablissements céramiques Digoin, Vitry-le-François et Paris. Krótko po podziale firmy, Paul de Geiger zmarł w Sarreguemines 30 października 1913 roku.
Po pierwszej wojnie światowej obie firmy zostają znów połączone w jedno przedsiębiorstwo (z siedzibą główną w Paryżu), zarządzane przez rodzinę Cazal do drugiej wojny światowej. Po wybuchu wojny w 1939 roku, produkcja fabryk w Sarreguemines została wstrzymana, a pracownicy ewakuowani do Digoin. Pod koniec 1940 roku zakład nr 4 w Sarreguemines został ponownie uruchomiony (jako niemiecka masa upadłościowa), a w latach 1942-1945 zarządzany przez firmę Villeroy & Boch.
Kiedy 11 grudnia 1944 r. miasto zostało wyzwolone fabryki były w ruinie. Prace konserwatorskie rozpoczęto niemal natychmiast. Stopniowo, stare piece zostały zastąpione przez piece tunelowe, budynki, warsztaty, koleje, kanały, drogi i mosty zostały naprawione lub przebudowane. Wybudowano nową elektrociepłownię i budynek produkcji płytek. W 1955 roku firma z Sarreguemines zajęła właściwe jej miejsce wśród największych eksporterów fajansu.
Les faïenceries de Sarreguemines en 1956 |
W 1979 roku przedsiębiorstwo zostało przejęte przez grupę Lunéville-Badonviller-St. Clément i zaprzestano produkcji naczyń, a w 1982. zmieniło nazwę na Sarreguemines bâtiment. W fabryce Vitry-le-François produkowano ceramikę sanitarną, a w Digoin naczynia dla gastronomii.
W 2002 roku 19 pracowników i menadźerów objęło akcje fabryki i przyjęło plan naprawczy. Firma przyjęła nazwę Céramiques de Sarreguemines. W 2005 roku spółka została postawiona w stan likwidacji, a 9 stycznia 2007 roku została zlikwidowana.
Muzea Sarreguemines:
Dwa muzea odzwierciedlają bogatą historię Sarreguemines:
- Ogród zimowy (Le Jardin d'Hiver), zwany także Musee de la Faïence
- Le Moulin de la Blies, zwany również Muzeum Techniki fajansu.
W zbiorach Musée de la Faïence przedstawiono rozwój techniczny i rozwój ceramiki artystycznej. Niewątpliwie największą atrakcją jest ogród zimowy Paul de Geiger.
Le Moulin de la Blies (Muzeum Techniki i Fajansu), położony na północ od miasta, to dawny młyn kamienny. Zaprojektowany jako muzeum, został otwarty w 1998 roku. Prezentacja kolekcji technicznych pozwala śledzić proces produkcji ceramiki. Wokół muzeum nastąpiła rekultywacja terenu, powstał przepiękny ogród, obecnie nazywany Jardin des Faïenciers.
Le Jardin d'Hiver |
Piękne prawda? Marzy mi się taka pracownia ;)
❀ Widelec Harmony House Plate AA+
Producent: Wallace Silversmiths
Wzór: Maytime z 1944 r.
Wzór: Maytime z 1944 r.
Założycielem firmy był Robert Wallace, urodzony w Prospect, Connecticut 13 listopada 1815 r. Był synem szkockiego imigranta i złotnika James'a Wallace'a i jego żony Irene (Williams).
W wieku 16 lat Robert Wallace rozpoczął staż u kapitana Williama Mix'a (znanego eksperta od łyżek), w firmie Meriden Britannia Co., która zajmowała się produkcją posrebrzanych sztućców i która cieszyła się sporą sławą.
Meriden Britannia Company |
Po
opanowaniu sztuki rzemiosła, Robert Wallace opuścił
praktykę, zakupił zrujnowany Gristmill i zaczął produkować własne
sztućce. W 1833 r. otworzył własny sklep. Specjalizował się w produkcji łyżek.
Po śmierci Roberta Wallace'a 1 czerwca 1892 r., działalność kontynuowali synowie i zięć. Firma szybko stała się jednym z największych producentów sztućców na świecie.
Najbardziej znane wzory (stworzone przez projektanta Williama S. Warren'a) zwane są Third Dimension Beauty collection:
Po śmierci Roberta Wallace'a 1 czerwca 1892 r., działalność kontynuowali synowie i zięć. Firma szybko stała się jednym z największych producentów sztućców na świecie.
Najbardziej znane wzory (stworzone przez projektanta Williama S. Warren'a) zwane są Third Dimension Beauty collection:
- Rose Point (1934),
- Sir Christopher (1936),
- Stradivari (1937),
- Grande Baroque (1941),
- Grand Colonial (1942),
- Romance of the Sea (1950) .
Zbiór nazwano Third Dimension Beauty (Trzy wymiary piękna), ponieważ:
- beauty in front - piękne z przodu,
- beauty in profile - piękne z boku,
- beauty in back - piękne z tyłu.
W 1947 roku projektant Williama S. Warren napisał książkę pt. "Wallace Beauty Moods in Silver", wydaną przez Wallace Silversmiths. W książce tej omawia Trzy wymiary piękna.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz